Til samarbejdspartnere

Mentoruddannelsen er et tilbud, der ligger under Center for Brobygning, Rådgivning og Fleksible Indsatser i Københavns Kommune.

Målgruppen for tilbuddet er unge mennesker, der kæmper med komplekse problemstillinger som kriminalitet, problemgivende forbrug af rusmidler, psykiske diagnoser, manglende skolegang lille eller ingen tilknytning til uddannelse. Uddannelsen henvender sig til unge, der har et ønske om forandring, en pædagogisk fremtid og/eller en positiv personlig udvikling.

Uddannelsen er målrettet 18 til 23-årige, som en del af fokus på overgangen til voksenlivet. Det er ikke et krav at man kommer fra et af centerets tilbud, men det er et krav, at man har erfaringer fra det sociale system. Nogle unge på Mentoruddannelsen har et specifikt ønske om at arbejde inden for det sociale/pædagogiske område i fremtiden, andre har et ønske om at lære mere om sig selv og samfundet. Mentoruddannelsen kan til alle de unge bidrage med erfaringen af at gennemføre et forløb, gå på en uddannelse sammen med ligesindede unge og lære mere om sig selv, hvilket giver de fleste et boost til selvværdet og en øget tro på fremtiden.

Uddannelsen indeholder en blanding af oplæg, fælles refleksion og gruppearbejde og praktiske opgaver. Øvelserne tager udgangspunkt i psykologi, pædagogik, systemforståelse, uddannelsesvejledning og fysiske aktiviteter, hvor de unge undervises i konfliktløsning, samtaleteknik, gruppedynamik, mestring, samarbejde, sorg/krise og kropslig opmærksomhed. Mentoruddannelsen har til formål at træne de unge i at indtage en mentorrolle, hvor de kan trække på egne erfaringer og viden til at hjælpe andre unge. Sammen med de unge skabes et støttende, udviklende og identitetsskabende fællesskab, hvor de unge introduceres til et formelt uddannelsesmiljø omgivet af trygge pædagogiske rammer. Herved har uddannelsen fokus på, at den unge lærer at hjælpe sig selv i målet om at kunne hjælpe andre.

De overordnede formål med Mentoruddannelsen:

  • At styrke de unge til at klare en selvstændig voksentilværelse
  • At ruste de unge til at klare uddannelse og arbejde
  • At styrke de unges evne til at tage ansvar for sig selv og eget liv
  • At de unge skal have en højere livskvalitet og et bedre selvværd.

Resultater

Mentoruddannelsen er blevet evalueret af SPUK i 2011, og evalueringens pointer understreger perspektivet i at uddanne tidligere anbragte unge og udnytte de særlige ressourcer, der findes her, ved at anvende dem som mentorer i arbejdet med anbragte børn og unge. Mentoruddannelsen har et stort potentiale i forhold til at styrke de unges selvudvikling og kompetencer, hvor især mentorernes parathed til skole og uddannelse understøttes. Mentoruddannelsen kan være med til at gøre udslaget, når det gælder den enkeltes evne til og tro på, at det kan lade sig gøre at påbegynde og gennemføre en uddannelse. Mentoruddannelsen er således med til at overskride grænsen fra at være i en marginalposition i forhold til uddannelsessystemet til at have deltaget i og afsluttet et uddannelsesforløb, med tilhørende praktik i en NGO. Dette betyder, at flere af mentorerne i dag har valgt at søge jobs og uddanne sig indenfor det pædagogiske felt.

Mentoruddannelsens medvirker også til, at mentorerne opnår øget selvindsigt i deres egne livstemaer og reaktionsmønstre. Særligt psykologiundervisningen fremhæves, da den kan have karakter af psykoedukation, der spiller godt sammen med uddannelsens gruppeterapeutiske forløb. Gennem den øgede selvindsigt, som mentorerne har fået i uddannelsesforløbet, er de blevet i stand til at være rollemodeller med sunde sociale normer, som andre anbragte børn og unge ønsker at ligne.

Mentoruddannelsen giver den unge et identitetsskabende, støttende og udviklende fællesskab, som samtidig udgør et bindeled til fællesskaber udenfor Socialforvaltningen, herunder på uddannelsesinstitutioner og i foreninger. Dét at blive en del af et fællesskab, hvor uddannelse er omdrejningspunktet, har derfor et stort potentiale til et positionsskifte hos den enkelte unge.

Praktisk

  • Der er uddannelsesstart to gange årligt i februar og august.

  • Det er gratis at deltage på mentoruddannelsen.

  • Mentoruddannelsen foregår hver tirsdag fra klokken 17 til 20 på Københavns Professionshøjskole, Campus Carlsberg.

  • I løbet af mentoruddannelsen vil vi tage på en weekendtur, have to lørdage med undervisning og derudover er der indlagt praktikforløb undervejs i uddannelsen.

  • Alle deltagere skal deltage i en individuel optagelsessamtale, hvor vi kan snakke om forventninger og motivation. Der kræves ingen specielle forudsætninger for at blive optaget på mentoruddannelsen, men det forventes at man deltager aktivt og ansvarsfuldt i uddannelsen.

Hvis du har en ung i tankerne eller bare har lyst til at høre mere om Mentoruddannelsen så kontakt os på nedenstående kontaktoplysninger.

Kontakt

Lars Grenaa

Lars Grenaa

Marie Johnsen

Marie Johnsen