Evaluering af projekt Et sundt ungeliv

På denne side kan du finde vores evaluering af projekt 'Et sundt ungeliv'.

Vi har erfaringer med at samarbejde med almene aktører fra tidligere, men projekt Et Sundt Ungeliv muliggjorde afprøvning af samskabende social innovation i langt større skala. Både medarbejdere og unge har oplevet, at de etablerede ungefællesskaber har udgjort værdifulde læringsplatforme, hvor de unge får erfaringer med noget, der ligner almensamfundets fællesskaber. Erfaringer som giver de unge mod på, og lyst til, at indtræde i almene fællesskaber.

Inden for projektets 3-årige periode var det for tidligt at sige noget om social mobilitet blandt de involverede unge på længere sigt. Projektresultaterne viser dog, at samarbejdet med almene aktører kan tilbyde en fleksibel brobygning til almensamfundets fællesskaber, der gør det muligt for de unge at indtage nye positioner.

Evalueringen af projektet viser også, at det ikke kun er den direkte brobygning mellem fællesskaberne og de almene aktører, der understøtter de unges sociale mobilitet. Evalueringen har afdækket, at ungefællesskaberne understøtter de unge i at afprøve nye positioner internt i fællesskaberne og derved fungerer som læringsplatforme for de unge. At indtage nye positioner gør det muligt at være noget andet i egne og andres øjne og er dermed en vigtig del af den bevægelse, der sker, når unge træder ind i nye fællesskaber.

Et Sundt Ungeliv har bidraget med vigtige erfaringer og læring til arbejdet med positive ungefællesskaber, som afsæt for social mobilitet blandt unge. Dette kommer blandt andet til udtryk i vores udviklingsplan for 2021-22 og 2022-23, som prioriterer at fortsætte indsatsen med at understøtte og brobygge unge til positive fællesskaber med udgangspunkt i erfaringerne fra Et Sundt Ungeliv.

Vi har et ønske om at få mere viden og større erfaringsgrundlag gennem fortsat udviklingsarbejde indenfor positive ungefællesskaber. Dette udviklingsspor taler desuden ind i den faglige omstillingsplan for hele børne- og ungeområdet i Socialforvaltningen ’En Plads i Fællesskabet’ (KK 2021), der med sit spor ’Skolegang og deltagelse i positive fællesskaber’ understøtter et øget fokus på udviklingen af sunde ungefællesskaber.