Om Hybelinstitutionen
Tilbuddet er organiseret i fem lokalenheder samt et særligt tilbud til uledsagede ukrainske unge (Granbo):
- Brorson
- Vesterbro
- Nordvest
- Amagerbro
- Overgang til voksenlivet (CTI/ICM)
- Granbo
Hybelinstitutionen råder blandt andet over deleboliger, døgntilbud, selvstændige lejligheder, opgangs- og bofællesskaber m.m. Den unge kan også bo i selvstændig bolig, derudover har institutionen i visse tilfælde mulighed for at benytte sig af fleksible §107 pladser. De mange forskellige boformer giver rig mulighed for at sammensætte individuelt tilpassede indsatser, hvor valget af boform indgår som en del af den samlede indsats.
I Hybelinstitutionen inddrages almensamfundets ressourcer og muligheder direkte i den socialpædagogiske praksis og med det almene lokalmiljø som udgangspunkt, finder det pædagogiske arbejde finder sted, der hvor den unge bor og har sin dagligdag. Vores opgave er at støtte de unges mestring og overgang til voksenlivet, så de bliver bedst muligt i stand til at klare tilværelsen på egen hånd. Den opgave og det mål er fælles for alle unge, vi arbejder sammen med.
Hvordan arbejder vi?
De bedste og mest bæredygtige løsninger findes i fællesskab med den unge, den unges familie og netværk og med stor inddragelse af og samarbejde med de tilbud og muligheder, der ligger i almensamfundet.
Den socialpædagogiske opgave kredser derfor i høj grad om at styrke den unges generelle tilværelseskompetencer, støtte den unge i uddannelse eller job og bygge bro til foreningsliv og fritidsaktiviteter.
Herigennem stabiliseres den unges overgang til en selvstændig tilværelse som voksen, fordi den unge etableres i positive sociale fællesskaber og får styrket relationerne til familie, forældre og netværk. Det giver bedre forudsætninger for, at den positive udvikling varer ved - også når den socialpædagogiske indsats en dag hører op, og den unge er på egen hånd.
Vores tre primære indsatser bliver overordnet klassificeret som indsats '1', '2' eller '3'. Men hver enkelt indsats er individuel og forskellig fra den næste. De bygger alle på den samme opgave og mål: At understøtte de unges mestring og overgang til voksenlivet på vej mod en selvstændig voksentilværelse.
Indsatserne bygger på et fælles fagligt og metodisk grundlag, og tilrettelægges sammen med den unge og ud fra en fælles vurdering af den unges kompetencer, behov og ressourcer.